Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks een overzicht van de laatste visies. Schrijf je nu in voor de visiefeed en mis niets!
Email adres
Voornaam
Achternaam
Spamvrij en veilig
VisieVan.nl

Jouw visie op deze site?

Een site vol inspiratie voor en door leiders van nu. Bezoek de site en laat je inspireren! Jouw visie ook publiceren op VisieVan.nl?




Instagram

has returned invalid data.

De toekomst van catering

“De bestaansreden van ieder bedrijf is toegevoegde waarde!”

De visie van Frank Veldhof
De cateringmarkt piept en kraakt onder de veranderingen binnen bedrijven. Is dat nieuw? Niet echt, die veranderingen spelen al zo lang ik in de catering actief ben. Als ik de belangrijkste veranderingen van de aankomende jaren moet benoemen, dan zitten die in het feit dat bedrijven de keuze gaan maken of catering een onderdeel wordt van toegevoegde waarde voor bijvoorbeeld het aantrekken van talent en de zorg voor gelukkige, gezonde en vitale medewerkers of dat een bedrijf catering ziet als een noodzakelijke voorziening en kosten voor de organisatie. Als je dit zo leest, dan kan ik mij voorstellen dat die keuze erg eenvoudig lijkt. Toch is niets minder waar.

Meer met minder holt de dienstverlening uit
Bedrijven groeien (door fusies en overnames) en de druk om binnen organisaties de regie (of grip) te houden op de ‘non-core business’ wordt steeds groter. “Meer met minder”, is dan vaak het motto. Het kan de dienstverlening uithollen, maakt de samenwerking tussen cateraars en bedrijven zakelijker en het drijft de werkdruk op. Dit hoeft niet per definitie slecht te zijn, maar het is wel een keuze die je als bedrijf maakt en het heeft effect op de manier waarop medewerkers aankijken tegen de aangeboden diensten en de beleving en invulling van partnership met de cateraar. En cateraars moeten daarop anticiperen.

Organisaties die bijdragen aan een betere wereld hebben de toekomst
Recent onderzoek onder Genenatie X en Z toont aan dat toekomstige generaties willen werken binnen organisaties die iets terug doen voor een betere wereld. Bedrijven die financiële resultaten niet zien als een doel, maar als een gevolg van de juiste dingen die ze doen. Het gaat dan over het antwoord op de vraag hoe we in de toekomst onze talenten vitaal houden om tot steeds latere leeftijd een bijdrage te kunnen leveren aan de organisatie. Het gaat erom hoe je plezier kunt hebben in je werk, gelukkig bent en samenwerkt met andere talenten om jezelf te blijven ontwikkelen en om trots te zijn op wat je doet. Deze uitgangspunten bepalen of je als bedrijf catering (en andere soft-services) ziet als kostenpost of als toegevoegde waarde, en de keuze die je maakt in je voorzieningenniveau.

Naar mijn idee gaat de toekomst over bedrijven die catering zien als een meerwaarde voor hun bedrijfsdoelstellingen. En bedrijven die kiezen om medewerkers gelukkig te maken, in hun kracht te zetten, vertrouwen te geven en uit te dagen om samen succesvol te zijn. Waarom hebben sommige bedrijven nooit moeite om talenten te werven? Waarom stralen bepaalde bedrijven energie uit? Dat komt omdat ze de juiste dingen doen, ze hebben ambassadeurs aan boord (die hun werk aanbevelen bij anderen), maar bovenal zijn het vaak goede werkgevers die zorgen voor hun mensen! Ze weten samen waarde toe te voegen aan de behoeftes van een ander. Goede (of voldoende) financiële resultaten zijn dan een logisch gevolg.

Mijn conclusie
De basis voor gastvrijheid gaat om aandacht geven aan elkaar en dat je van betekenis wilt zijn voor een ander. Als je talenten aan je verbindt, en je geeft ze de ruimte om te doen waar ze goed in zijn, dan creëer je een werkklimaat waarin verwachtingen worden overtroffen. En als bedrijf moet je kiezen welke bijdrage je wil leveren aan de wereld van morgen. Zonder deze basis is het haast onmogelijk om succesvol te zijn. Dat zou de focus moeten zijn voor cateringbedrijven (klein en groot) in de toekomst. Want wat je aandacht geeft dat groeit en bloeit!

Frank Veldhof
Hutten

5

Trackback from your site.

Facebook Twitter Google+ Pinterest
Meer
LinkedIn Mail

Laat een bericht achter