Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks een overzicht van de laatste visies. Schrijf je nu in voor de visiefeed en mis niets!
Email adres
Voornaam
Achternaam
Spamvrij en veilig
VisieVan.nl

Jouw visie op deze site?

Een site vol inspiratie voor en door leiders van nu. Bezoek de site en laat je inspireren! Jouw visie ook publiceren op VisieVan.nl?




Instagram

has returned invalid data.

De knop op ‘geven’ maakt het verschil

“Givability, de kracht van geven!”

Voordat ik mijn visie geef op hoe je in jouw organisatie het verschil kunt maken met ‘geven’, neem ik je graag eerst mee in een aantal trends die ik signaleer:

Een eerste trend is dat steeds meer organisaties ontdekken dat gastvrijheid niet alleen iets is wat belangrijk is in een restaurant, hotel of winkel, maar in iedere omgeving waar met klanten, gasten, patiënten gewerkt wordt. En niet alleen dat, ook wanneer er alleen met collega’s wordt gewerkt speelt gastvrijheid een bovengemiddelde rol. Het is tenslotte de organisatie waar je je het meest welkom voelt waar je als klant of gast graag komt en waar je als medewerker graag werkzaam bent.

Een tweede trend is dat meer en meer alles om ons heen wordt geautomatiseerd, vooral werk wat eerst door mensen gedaan werd, wordt in rap tempo overgenomen door computers en computergestuurde robots. Eigenlijk iedere vorm van werk kan en zal in de nabije toekomst worden geautomatiseerd met uitzondering (voorlopig althans) van werk waar emotie een rol speelt.

Een derde trent is dat steeds meer mensen kiezen voor gezond(er), duurzamer en echt. Tegelijkertijd is er een sterke stroming ontstaan die korte metten maakt met hebzucht en verrijking ten koste van anderen. De afgelopen decennia stonden in het teken van geld en nog steeds draait het bijna altijd om geld. Er wordt gemanipuleerd en gesleept met voedingsproducten om maar meer geld te kunnen verdienen. Mensen zijn dit meer en meer zat en wanneer er minder armoede zou bestaan waren we al lang weg bij goedkoop, goedkoper, goedkoopst. Ik geloof persoonlijk dat zo goedkoop mogelijk een dood spoor is.

De vierde trend is het steeds toenemende gevoel van onveiligheid en een wij-zij gevoel dat veel mensen de laatste tijd hebben. Niet voor niets is wereldwijd de ‘tegenstem’ in de politiek zo luid. De polarisatie neemt hier en daar extreme vormen aan. Er is geen debat meer en er wordt niet meer geluisterd. We moeten weer verbinden, maar ja, hoe doe je dat als je recht tegenover elkaar staat?

Of het nu thuis, in je organisatie, in de politiek of in de wereld is, wat wij meer nodig hebben is wat ik noem ‘Givability’, de naam die wij bij Letsgoactive training groep gebruiken voor ‘de kracht van geven’ of beter nog het vermogen om te geven. Wie de afgelopen paar jaar training van mij heeft gehad kent mijn theorie van de gevers en de krijgers. Je kunt de wereld indelen in gevers en krijgers. Gevers staan altijd voor je klaar, niets is teveel en ze zijn altijd bereid je te helpen. Dit doen ‘gevers’ zonder iets van jou terug te verwachten. Daarnaast zijn er de ‘krijgers’ die pas of alleen maar in beweging komen als het ze wat oplevert, dus als ze er zelf beter van worden. De meeste mensen zijn echter geen echte gevers of krijgers, maar zitten er tussenin. Ze geven wel, maar verwachten daar wel iets voor terug. Givability houdt in dat je je interne knop geheel op geven zet en dus niets terugverwacht. Het mooie is dat je er heel veel voor terugkrijgt, alleen niet van iedereen. Accepteer dat.

Mijn overtuiging is dat met het vermogen om te geven daadwerkelijk het verschil kan worden gemaakt, ongeacht de branche of organisatie. Organisaties die in staat zijn echt en oprecht vanuit Givability te werken weten zich substantieel te onderscheiden van andere organisaties. Ten eerste omdat deze organisaties hun eigen winstbelang niet bovenaan zetten maar die van de klant, gast of patiënt. Ten tweede omdat deze organisaties geven om hun eigen mensen, ongeacht of ze in dienst zijn of als flexwerker of zzp bij de organisatie betrokken zijn. En ten derde maar niet in de laatste plaats omdat de medewerkers zich betrokken en verantwoordelijk voelen voor de klant en het resultaat en daardoor anders met deze klant omgaan dan gewone organisaties. Zij hebben hun interne knop op geven staan en nemen initiatief om te helpen. En dat doen ze ook als ze daar niet vanuit hun functie verantwoordelijk voor zijn. Ze laten zich ook niet beïnvloeden door vooroordelen en zijn spontaan en gul in het onthalen van mensen, zowel klanten als collega’s. Deze medewerkers maken dus echt een feestje van hun werk!

Laten we met elkaar onze interne knop eens overtuigend op geven zetten en ik weet zeker dat dit leidt tot meer begrip, een betere verbinding, blijere en loyalere klanten en gasten, meer plezier en een aanzienlijk beter resultaat.

Ik wens je veel Givability!

Jeff Dadema
Oprichter VisieVan.nl

Partner & Trainer
Letsgoactive training groep
‘Maak een feestje van je werk!

Givability® is een geregistreerde merknaam van Letsgoactive.

 

3
Facebook Twitter Google+ Pinterest
Meer
LinkedIn Mail

Laat een bericht achter