Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks een overzicht van de laatste visies. Schrijf je nu in voor de visiefeed en mis niets!
Email adres
Voornaam
Achternaam
Spamvrij en veilig
VisieVan.nl

Jouw visie op deze site?

Een site vol inspiratie voor en door leiders van nu. Bezoek de site en laat je inspireren! Jouw visie ook publiceren op VisieVan.nl?




Instagram

has returned invalid data.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn klant naar mijn winkel komt én ook echt koopt

De winkel is het podium, de winkeleigenaar de regisseur, de medewerkers de acteurs en de klanten zijn het hooggeëerd publiek”

Nog maar een paar jaar geleden kon je een winkelpand huren en daar spullen verkopen die mensen nodig hadden. Op die manier verdienden veel winkeliers met gemak een hele leuke boterham. Dat is nu wel anders; heb je iets nodig waarvoor je de deur niet uit wil, koop je het waarschijnlijk online. Wij maken dan ook graag de volgende vergelijking: een succes maken van je winkel lijkt wel erg veel op theater maken. Retail is niet meer ‘een winkel openen en wachten tot mensen binnenstappen’. Het gaat erom dat je precies weet waar jouw klant inspiratie opdoet, hoe hij je winkel weet te vinden en hoe je na de aankopen in contact blijft.

Onze visie – de winkel is het podium, de winkeleigenaar is de regisseur, de medewerkers de acteurs en het hooggeëerd publiek: jouw klanten. Als je regelmatig een nieuwe show presenteert, blijf je je publiek boeien. Moet jij jezelf en je winkel dan steeds honderd procent veranderen? Natuurlijk niet, als je fantastisch bent in musicals en je publiek is daar dol op, zou het dom zijn om een Griekse tragedie in je theater te boeken.

Shoppen is meer dan ooit vrijetijdsbesteding, maar klanten anno nu hebben wel steeds minder tijd. Wil je succes hebben en geld verdienen met je winkel, dan moet je écht voor beleving gaan. Winkelen is fun, een uitje net als een avond naar het theater. Kruip in de huid van je klant en bedenk waarnaar die klant op zoek is. Hoe ziet zijn ideale klantreis eruit? Kortom, hoe speel jij het spel met je producten en hoe verras je daarmee telkens weer de klant tijdens zijn klantreis?

Van presentatie en (binnen)etalages tot de inzet van licht, kleur, materiaal, geluid, geur, retailtechnologie en instore communicatie. Vraag jezelf als winkelier elke dag weer af: ‘Wat heb ik meer te bieden dan mijn concurrent? Ben ik wel onderscheidend genoeg?’ Om klanten een holistische beleving te laten ervaren in een winkel, is het niet genoeg om te denken in termen als ‘een kledingwinkel’ of ‘een elektronicazaak’. Je moet denken in een sterk en onderscheidend concept.

Een voorbeeld, je heb een brillenwinkel. Als je denkt in een concept, ga je verder dan alleen de merken en de service. Je zou jouw winkel dan bijvoorbeeld kunnen omschrijven als ‘dé plek om te zien en gezien te worden’. Dan draait het om grote ramen, veel licht en kun je denken aan het toevoegen van extra beleving zoals een schoonheidsspecialist die advies op maat geeft en je er samen met je nieuwe bril helemaal geweldig laat uitzien.

Als je daarentegen kiest voor het concept ‘visuele verleiding’ in je brillenwinkel, dan past daar veel meer een boudoirsfeer bij, met veel schaduwen, verleidelijke muziek en verlichting, bedrijfskleding met net iets diepere decolletés en de geur van wat zwaardere parfums. Beide concepten zullen een andere doelgroep aanspreken, afhankelijk van welke beleving jouw consument op een bepaald moment wil ervaren maakt hij keuzes.

Ons advies: maak theater van je winkel en een walhalla van je collectie!

Carin Frijters & Femke Cuijpers
RetailTheater & CFRetail

Samen schreven zij:

Retail Theater

Carin is tevens de auteur van het boek:

Prikkel de Koopknop

4
Facebook Twitter Google+ Pinterest
Meer
LinkedIn Mail

Laat een bericht achter