Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks een overzicht van de laatste visies. Schrijf je nu in voor de visiefeed en mis niets!
Email adres
Voornaam
Achternaam
Spamvrij en veilig
VisieVan.nl

Jouw visie op deze site?

Een site vol inspiratie voor en door leiders van nu. Bezoek de site en laat je inspireren! Jouw visie ook publiceren op VisieVan.nl?





[recaptcha size:compact]

Instagram

has returned invalid data.

Merken de nieuwe sterren in de hotellerie

“Een strategisch merkbeleid is voor gasten, hoteliers en aandeelhouders de nieuwe ster.”

De traditionele hotellerie staat onder druk. Al decennialang gebruiken hotels hun sterrenclassificatie om zich te onderscheiden van andere accommodaties. Door de invloed van online reviews en de komst van alternatieve accommodatiemogelijkheden rijst de vraag of hotels zich beter als merk kunnen positioneren om zich te differentiëren van andere accommodaties. Zijn merken de nieuwe sterren van de hotellerie?

Van functie naar beleving
Wie heeft er niet eens in een hotel met een-, twee-, drie of meer sterren geslapen? Deze sterren zijn ooit vanwege transparantie over de facilitaire voorzieningen van het hotel door de internationale hotelbranche in het leven geroepen.

De meeste hotels gebruiken de sterrenclassificatie nog steeds om zich te differentiëren van andere accommodaties. Als hotelier ontdekte ik juist dat je hotel een sterk merk kan zijn zonder sterren. De behoeften van hotelgasten zijn immers verschoven van een meer praktische invulling (louter slapen) naar een rijke, boeiende beleving.

Uitdagende markt
De hotellerie is een zeer lucratieve en daardoor ook competitieve markt met naast de traditionele hotelmerken steeds meer branchevreemde merken. Hiernaast ondervindt de hotelmarkt ook concurrentie van onconventionele accommodaties. Zo zorgen AirBnB, couchsurfing en talloze bed & breakfasts voor extra (en serieuze) concurrentie in de branche.

Daarnaast boeken gasten hun verblijf steeds vaker via boekingswebsites als Booking.com of raadplegen ze Tripadvisor voor reviews en advies. Mede door deze ontwikkelingen staan de marges van hotels onder druk: gasten willen minder betalen voor hun verblijf en boekingssites vragen een steeds hogere commissie van de hotels.

Sterke merken in de hotellerie
Omdat de markt drastisch is veranderd, vergt het bouwen van een sterk merk dus een heel andere aanpak dan veel hotels tot nu toe gewend zijn. Om een ster te worden in de hotellerie is er meer nodig dan een logo, een mooi design of een marketingcampagne. Differentiatie, waardecreatie en het waarmaken van een belofte zijn essentieel.

Het bouwen van een sterk merk in de hotellerie begint bij een eigen, relevante en onderscheidende identiteit. Hierdoor is een hotelformule minder makkelijk te kopiëren en kan een langdurig houdbaar, competitief voordeel ontstaan. Succesvolle bedrijven positioneren zich vanuit hun identiteit, gastinzicht en een waarde-innovatiestrategie.

Service design biedt als discipline handvatten bij dit proces en bij het ontwerpen van een authentieke en consistente beleving die gevoelsmatig ‘klopt’. Bij service design is er sprake van een nauwe samenwerking tussen klanten, medewerkers, designers en management voor het vormgeven van het merkimago en merkbeleid. Het contact tussen medewerkers en gasten is hierbij de belangrijkste factor. Om de belofte waar te kunnen maken moeten medewerkers zich met het bedrijf kunnen identificeren en is service design een tool om hen de identiteit te laten ‘ontdekken’.

Merkbeleid en winstgevendheid
Ondanks het belang van online reviews blijkt de sterrenclassificatie nog steeds een belangrijk referentiekader in het keuzeproces van de gast te zijn. De paradox is echter dat iedere vorm van classificatie hotels laat focussen op proces, controle en standaardisatie. Dit staat het ontwikkelen van een eigen identiteit, het creëren van inzichten in de doelgroep, een professionele en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, en het waarmaken van een belofte (en hiermee reputatie en betere reviews) in de weg. Een strategisch en consequent doorgevoerd merkbeleid draagt bij aan (financiële) meerwaarde en is daarmee voor gasten, hoteliers en aandeelhouders de nieuwe ster in de hotellerie.

Michel Kolenbrander
Born2brand

 
Facebook Twitter Google+ Pinterest
Meer
LinkedIn Mail

Laat een bericht achter