Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks een overzicht van de laatste visies. Schrijf je nu in voor de visiefeed en mis niets!
Email adres
Voornaam
Achternaam
Spamvrij en veilig
VisieVan.nl

Jouw visie op deze site?

Een site vol inspiratie voor en door leiders van nu. Bezoek de site en laat je inspireren! Jouw visie ook publiceren op VisieVan.nl?




Instagram

has returned invalid data.

Een unieke museum beleving realiseren

“Een beleving is immers geen kant en klaar pakketje waar je een strik omheen kunt doen en welke je weg kunt geven”

De visie van Harro Lemmen
Organisaties die roepen; ‘Wij hebben gastvrijheid hoog in het vaandel staan’, hoor en lees je steeds vaker. Wat daarin opvalt is dat dergelijke organisaties zichzelf vaak als gastvrij betitelen. Het is echter niet aan de organisatie om dat te bepalen, maar aan haar bezoekers. Alleen zij kunnen aangeven of ze zich gastvrij ontvangen en behandeld voelen. ‘Hospitality’, een woord dat in het Nederlands vaak wordt aangeduid met gastheerschap of gastgerichtheid, dekt beter de lading. Het impliceert gastgerichtheid vanuit de organisatie naar haar bezoekers, cliënten of tegenwoordig zelfs patiënten. Als organisatie kun je immers wel een intrinsieke motivatie proberen te vinden om alles in het werk te stellen om je bezoeker zich daadwerkelijk welkom en gezien te laten voelen.

In de museumbranche is dat niet anders dan in andere organisaties: mensen hebben de moeite genomen om de reis naar je museum te ondernemen. Ze hebben zich voorbereid op een leuke dag uit met familie of vrienden. Om die dag tot een succes te maken, moet alles kloppen: van ontvangst tot catering en van toiletbezoek tot het vertrek. Een beleving is immers geen kant en klaar pakketje waar je een strik omheen kunt doen en welke je weg kunt geven. Het is een totaalpakket dat bestaat uit verschillende componenten die elkaar moeten aanvullen. Iedere bezoeker heeft daarin zijn eigen voorkeuren. Het is dus zaak om te achterhalen waar de behoefte ligt van de bezoeker die binnenstapt. Een bezoeker die net anderhalf uur in de auto heeft gezeten met krijsende kinderen op de achterbank, heeft nu eenmaal een andere behoefte dan iemand die op zijn dooie gemak naar ons museum is gekomen en ons al meerdere malen heeft bezocht.

In het scheppen van een situatie waarin bezoekers zich kunnen en willen openstellen voor een museumbeleving spelen onze Publieksbegeleiders een sleutelrol. Om bij te dragen aan een staat waarin men zich veilig voelt, waarin men kan leren, ervaren en creëren, spelen we in op behoeften. Zo zijn we proactief in het verwelkomen, begeleiden en uitzwaaien van onze bezoekers, in reactie op de behoefte om geaccepteerd en bevestigd te worden. Zo stemmen we af en sluiten we aan om in te kunnen spelen op persoonlijke voorkeuren en interesses, in reactie op de behoefte erkenning te krijgen maar ook om in te spelen op de behoefte naar kennis, inspiratie, vermaak. Zo geven we informatie en instructies en zorgen we voor een opgeruimde omgeving, in reactie op de behoefte naar structuur en orde. Zo geven we mensen de ruimte om zelf te ontdekken en keuzes te maken, door hen deelgenoot te maken van de route, de programmering en suggesties te doen maar daarin niet sturend te zijn, in reactie op de behoefte om zelfstandig te zijn en invloed te hebben. We zien het als onze verantwoordelijkheid om in te spelen op deze diversiteit, om maatwerk te leveren, allemaal met als doel om ervoor te zorgen dat iedere bezoeker vindt wat hij bewust of onbewust bij ons zocht; leren, ervaren en creëren!

Om dit te evenaren hebben we hoge verwachtingen van onszelf en onze Publieksbegeleiders. Om bij te dragen aan de situatie waarin bezoekers kunnen leren, ervaren en creëren hebben we een team nodig dat pro-actief dienstbaar is, informeert en enthousiasmeert. Een groep fitte, positieve en vriendelijke mensen die onze gasten met open armen ontvangt, gemakkelijk contact legt, vanuit interesse verbinding maakt en met empathie afstemming zoekt. Om vervolgens aan te sluiten op de behoeften van bezoekers en ze te motiveren voor een activiteit die daarop aansluit. Dit team is geïnformeerd, representatief, gedreven en verantwoordelijk. Alert, met een signalerende functie, vooruitziende blik en praktisch inzicht om bezoekersstromen te structureren. Teamspelers die duidelijk communiceren, elkaar versterken, en werkzaamheden en inzichten aan elkaar overdragen. Collega’s die zich makkelijk aanpassen, zich flexibel opstellen en anticiperen op een situatie die voortdurend verandert en waarin geëxperimenteerd wordt. We geloven in plezier en spontaniteit en streven ernaar dat de bezoeker verrast wordt.

Hoewel onze Publieksbegeleiders een onbaatzuchtige instelling hebben, zijn ze zich ervan bewust dat hun houding niet alleen bijdraagt aan de beleving, maar ook leidt tot loyaliteit en mond-tot-mond- reclame van bezoekers. En net zo belangrijk: wat je geeft krijg je terug!

Harro Lemmen
Teamleider Floormanagement
Beeld en Geluid

1

Trackback from your site.

Facebook Twitter Google+ Pinterest
Meer
LinkedIn Mail

Reacties 1

  • URL

    Geschreven op 6 juni 2019

    Beantwoorden

    … [Trackback]

    […] Read More Infos here: visievan.nl/unieke-museum-beleving-realiseren/ […]

Laat een bericht achter