Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks een overzicht van de laatste visies. Schrijf je nu in voor de visiefeed en mis niets!
Email adres
Voornaam
Achternaam
Spamvrij en veilig
VisieVan.nl

Jouw visie op deze site?

Een site vol inspiratie voor en door leiders van nu. Bezoek de site en laat je inspireren! Jouw visie ook publiceren op VisieVan.nl?




Instagram

has returned invalid data.

Haal inspiratie uit andere branches

“Continu draait mijn “denkmachine” hoe we onze gastvrijheid kunnen verbeteren”

Ruim 35 jaar ervaring heb ik inmiddels in managementfuncties in de gastvrijheid, dat kan je m.i. alleen maar “volhouden” als je zelf enthousiast bent en geniet van de omgang met gasten en medewerkers in het front. De diverse bedrijven waarvoor  ik gewerkt heb (NS, McDonald’s Nederland, Papendal/NOC*NSF en Het Rijk Golfbanen) hebben verschillende gastprofielen, maar ik heb 1 kenmerkende rode draad ontdekt bij de medewerkers: hart voor de zaak en passie voor de gast.

Continu draait ook mijn “denkmachine” hoe we gezamenlijk en voortdurend onze gastvrijheid kunnen verbeteren.
Soms is dat met grote investeringen, dan weer met puntjes op de i of door gerichte training van medewerkers of nieuwe samenwerkingsverbanden met partners. Inspiratie haal ik uit andere branches en bedrijven om zo de nieuwe ideeën te kunnen toepassen in ons eigen bedrijf. Daarnaast heb ik in die 35 jaar vele trainingen gevolgd om mijzelf continu scherp te houden. Als je zelf niet continu het goede voorbeeld geeft kan je dat onmogelijk van jouw organisatie verwachten.

In de afgelopen (8) crisisjaren hebben wij juist extra geïnvesteerd in het verbeteren van de gastervaring, terwijl de concurrentie (soms noodgedwongen) de hand op de knip hield en geknepen heeft in de gastbeleving door het serviceniveau te verlagen.

Een generiek probleem in de meeste bedrijven in de gastvrijheid is de kwaliteit van de bezetting op het 1e niveau van leidinggeven. Deze managers zouden veel meer oog voor de gast moeten hebben om zo de middelen en mogelijkheden van hun medewerkers te verruimen en de gastbeleving te verbeteren. Te vaak zie ik dat deze 1e niveau managers doorgegroeide vakmensen zijn die moeite hebben met structuur en sturing; het 2e niveau van leidinggevenden zou zich veel meer moeten richten op het ondersteunen van dat 1e niveau en minder procesmatig en afstandelijk werken(stop met het excel management!).

Kortom ik geloof in 5 dingen bij het managen in de Hospitality:

  1. Het moet in je zitten (bij McDonald’s noemden we dat “ ketchup in your veins” ): authenticiteit .
  2. Blij continu investeren in het verbeteren van de gastervaring: 24/7. Ook in slechtere jaren.
  3. Haal inspiratie uit andere branches: kijk vooral om wat er om je heen gebeurt.
  4. De beste gastheren/-vrouwen zijn niet per se goede managers: kwaliteit management (1e en 2e niveau). Pas op met te veel doorstroming.
  5. Managementgedrag: enthousiasmeer en inspireer. Meer gevoel en passie! Jij bent het voorbeeld!

Hans Blaauw
Algemeen Directeur Het Rijk Golfbanen

2
Facebook Twitter Google+ Pinterest
Meer
LinkedIn Mail

Laat een bericht achter