Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks een overzicht van de laatste visies. Schrijf je nu in voor de visiefeed en mis niets!
Email adres
Voornaam
Achternaam
Spamvrij en veilig
VisieVan.nl

Jouw visie op deze site?

Een site vol inspiratie voor en door leiders van nu. Bezoek de site en laat je inspireren! Jouw visie ook publiceren op VisieVan.nl?




Instagram

has returned invalid data.

Werkgeluk als cruciale succesfactor om te floreren

“En ze werkten nog lang en gelukkig”

Wat was jouw gelukkigste werkdag? Kijk je uit naar het weekend en vier je op vrijdagmiddag dat het weekend wordt? Vier jij op maandag dat je weer gaat werken? Sommige mensen vinden werkgeluk zweverig. Is gelukkig zijn op het werk een sprookje? Sprookjes eindigen meestal met ‘…en ze leefden nog lang en gelukkig’. Maar we moeten langer werken. Zou het sprookje ook kunnen eindigen met ‘…en ze werkten nog lang en gelukkig?’

We weten twee dingen zeker: we worden geboren, en we gaan dood. Wat daartussen in zit, noemen we leven. Als je iemand vraagt naar de gelukkigste dag van zijn of haar leven, kom je vaak uit op clichés als ‘mijn trouwdag’, of ‘de geboorte van mijn kind’. Het zou toch raar zijn als iemand zegt: ‘De gelukkigste dag van mijn leven was de dag dat ik ging werken’?

Hoe kunnen wij onder aanhoudende werk- en prestatiedruk en voortdurende snelle veranderingen de slogan ‘Ze werkten nog lang en gelukkig’ waarmaken? Om het werk lang vol te houden, geldt dat je het werk dat je doet leuk vindt. Maar er wordt ook van je verwacht dat je prestaties levert en dat je succesvol bent. Voor veel mensen geldt dat je dan pas gelukkig bent op het werk.

Ben je pas gelukkig als je succes hebt of leidt geluk tot succes? Uit onderzoek blijkt het laatste. Maar hoe zorg je ervoor dat je gelukkig bent op je werk, zelfs voordat het succes zich aandient? Ik heb ontdekt dat geluk als een spier is die je kunt trainen. Hoe vaker je traint, hoe sterker je geluksgevoel wordt. Het trainen van vaardigheden valt in organisaties vaak onder competentiemanagement. Als je de competenties ontwikkelt om geluk op het werk te vergroten, kun je ook het bedrijf meer laten floreren. Helaas besteden organisaties hieraan doorgaans weinig aandacht. In de projecten op het gebied van competenties zien we vaak dezelfde soort competenties terugkomen. Stressbestendigheid, verantwoordelijkheid en klantgerichtheid zijn klassiekers. Wij stellen competenties zoals doorzettingsvermogen, prioriteiten stellen en kostenbewustzijn op prijs. Deze competenties dragen bij aan het succes van een organisatie door prestatie en kosten-efficiency. Opvallend is dat we wél doorzettingsvermogen moeten ontwikkelen – want we moeten onze doelen halen tijdens periodes van veranderingen, tegenslagen en kinderziektes – maar ruimte om herstellingsvermogen te ontwikkelen om even bij te komen van dit soort werkdruk is nog geen prioriteit. Dat moeten we in onze eigen tijd doen. We worden wél getraind in kostenbewustzijn, maar niet in geluksbewustzijn. We worden beoordeeld op stressbestendigheid – want we moeten blijven presteren onder druk – maar niet op onze competentie om te kunnen ontspannen op het werk. Zie je het al voor je? Je manager zegt tijdens je beoordelingsgesprek: “Je krijgt een goede beoordeling voor de competentie ‘ontspannen’!”

Gaan we met kostenbewustzijn, stressbestendigheid en doorzettingsvermogen nog lang en gelukkig werken?

Ik denk dat het tijd is voor nieuwe competenties om lang en gelukkig te kunnen werken. Maar welke competenties zijn dit? Ik heb gezocht naar competenties die je kunnen helpen om geluk te trainen en te integreren in je werk. In mijn boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties! vind je de 25 gelukscompetenties die ik gevonden heb. Ik heb beschreven hoe werkgeluk je brein activeert en je vitaal en energiek houdt. Werkgeluk is als zuurstof, cruciale voeding, benzine voor de startmotor om te floreren in je business.

Als werkgeluk deskundige ben ik veel in gesprek met bedrijven die werkgeluk hoog in het vaandel hebben. En dan zie ik of werkgeluk werkt of dat het slechts window dressing is. En ik heb gezien dat het werkt als medewerkers gelukscompetent zijn of gelukscompetenter worden. Ik merk dat veel mensen geïnteresseerd zijn in werkgeluk, gefascineerd zijn door werkgeluk, snakken naar werkgeluk. Ik voel me bevoorrecht om gelukscompetenties te trainingen en lezingen te geven over werkgeluk. Met dankbaarheid denk ik terug aan de mensen onder mijn begeleiding diepgaande veranderingen ondergingen en cruciale keuzes maakten om hun geluk te vergroten.

Drs. Veronique Kilian
K-T Dynamics

Geluk op het werk - Veronique Kilian

3

Trackback from your site.

Facebook Twitter Google+ Pinterest
Meer
LinkedIn Mail

Laat een bericht achter