Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks een overzicht van de laatste visies. Schrijf je nu in voor de visiefeed en mis niets!
Email adres
Voornaam
Achternaam
Spamvrij en veilig
VisieVan.nl

Jouw visie op deze site?

Een site vol inspiratie voor en door leiders van nu. Bezoek de site en laat je inspireren! Jouw visie ook publiceren op VisieVan.nl?




Instagram

has returned invalid data.

Wie goed doet, die goed ontmoet

“Sturen op geven, werkt voor people, planet en profit!”

Geven is het nieuwe krijgen
Of het nou gaat om collega’s, medewerkers, klanten, familie, vrienden en naasten of de aardbol waarop we leven…geven is het nieuwe krijgen. Geven door iemand oprecht te helpen zonder er iets voor terug te willen krijgen. Geven door zo min mogelijke grondstoffen te gebruiken en deze zoveel mogelijk te herbruiken. Geven door verantwoordelijkheid te nemen, ook al ben je niet verantwoordelijk. In bijna alle gevallen komt dit vanzelf terug in persoonlijke- en zakelijke groei en in behoud van onze aarde. Een oud spreekwoord luidt niet voor niets: “Wie goed doet, goed ontmoet”.

Klanten die worden geholpen door enthousiaste medewerkers, die de klant en zijn of haar wens in alles centraal zet door inzetten van duurzame oplossingen, worden enthousiast over je bedrijf en blijven (een leven) lang klant en bevelen je actief aan. Daardoor worden klanten ambassadeurs van je bedrijf. Ambassadeurs helpen om nieuwe klanten enthousiast te maken voor je oplossing en zo komen nieuwe klanten naar jou toe, waardoor je resultaat kan groeien.

Waarom werkt sturen op geven
Stel je voor,  je komt als consument bij een winkel met een vraag. De winkel heeft wel een oplossing maar zijn buurman een, voor jouw vraag, meer passende oplossing. Hoe zou het nou zijn als je het advies krijgt om bij de buurman te kopen?  Zeg nou zelf bij de winkel die je adviseert om een keer iets bij zijn buurman te kopen, gewoon omdat dit beter bij je vraag past, daar blijf je toch voor altijd klant en die zal je toch bij iedereen aanbevelen?

Aansturen op onderstroom en toetsen op bovenstroom
In mijn optiek gaat het bij het aansturen van een team om aansturen op onderstroom (emotie, motivatie, waarden en normen).  Het helpen van medewerkers hoe ze de klant het beste kunnen helpen staat centraal. Natuurlijk is het van belang om duidelijke en ambitieuze doelen te hebben. De strategie om deze doelen te bereiken moeten echter vanuit passie en vanuit de onderbuik komen. De vraag of de doelen smart zijn en de controle op resultaat toets je vanuit de bovenstroom (resultaten en cijfers). Een eventuele bijsturing vindt dan weer plaats vanuit de onderstroom. Zo help je om medewerkers als adviseurs klanten in hun gehele doen en laten centraal te stellen en zorgen enthousiaste medewerkers voor enthousiaste klanten. Wie goed doet, die goed ontmoet.

Dennis Rook
Manager Verkoop Irado
Duurzame zaken doen

4
Facebook Twitter Google+ Pinterest
Meer
LinkedIn Mail

Laat een bericht achter