Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks een overzicht van de laatste visies. Schrijf je nu in voor de visiefeed en mis niets!
Email adres
Voornaam
Achternaam
Spamvrij en veilig
VisieVan.nl

Jouw visie op deze site?

Een site vol inspiratie voor en door leiders van nu. Bezoek de site en laat je inspireren! Jouw visie ook publiceren op VisieVan.nl?





Instagram

did not return a 200.

De enige constante is verandering!

“Wat er buiten gebeurt vertalen naar de strategie van de organisatie.”

Alles verandert, en die veranderingen gaan de laatste jaren steeds sneller.  Dat leidt tot allerhande emotie, vooral negatief, omdat er zoveel zekerheden aan het verdwijnen zijn dat mensen zich bedreigt voelen in hun voortbestaan. Het voortschrijden van de techniek en de flexibilisering van de arbeidsmarkt zijn maar 2 voorbeelden van dit soort ontwikkelingen.

Dat betekent natuurlijk ook wat voor de ontwikkeling van een bedrijf, een team of een individu. Vaker dan ooit tevoren zullen we er mee aan de slag moeten, en intensiever ook. Lang vooruitkijken (ooit hadden we een 5 jaren plan), dat kan niet meer. Een bedrijfsvisie moet ieder2 jaar herijkt worden. Voegt de ‘reden van bestaan’ van mijn bedrijf nog daadwerkelijk iets toe voor onze gasten en klanten. Hoe ontwikkelt de markt zich en welke nieuwe kansen zijn er dus voor ons product. Welke zaken kunnen we beter stoppen of zijn een commodity geworden en moeten dus in prijs omlaag? Kortom een complete herorientatie, zowel intern als extern.

Datzelfde geldt dan ook voor de teams. Is de dienstverlening nog steeds helemaal afgestemd op de verwachting van gast en klant? Of moeten we meer online of juist meer offline. Kunnen we samenwerking en processen versimpelen en/of verbeteren? Hebben we in het team nog steeds de mensen zitten met de juiste vaardigheden om het werk te doen?

En uiteindelijk de individuele medewerker: hoe is zijn of haar ontwikkeling? Groeit deze in zijn rol of stagneert dat en ziet hij of zij dan nog wel op de goede plek? We moeten kijken naar doorstroom maar ook actief naar uitstroom. Als er binnen dit team geen of minder behoefte is aan de kwaliteiten van deze medewerker kunnen we hem of haar dan een plek in een ander team, binnen of buiten onze organisatie? Goed werkgeverschap gaat tegenwoordig over bedrijfsgrenzen heen. Het is een teken van kracht en kwaliteit als je (ook) opleidt voor de ‘concurrentie’

Mijn mening is dat veranderen leuk en uitdagend is. Maar dan moeten we er wel actief mee aan de slag. Naar buiten om te kijken wat er in de directe omgeving aan de hand is en dat vertalen naar strategie en werkwijze van het bedrijf. Samen met de medewerkers om hen te stimuleren en te prikkelen om zich te blijven ontwikkelen. Alleen zo bouw je een toekomstbestendig bedrijf.

Thijs Merks
Bureau Even

 
Facebook Twitter Google+ Pinterest
Meer
LinkedIn Mail

Laat een bericht achter